App-design og brukervennlighet, del 3

Link til Marvel: https://marvelapp.com/261dc22

Jeg valgte å gå videre med appen hvor man kjøper skikort. Videre valgte jeg navnet SkiBillett, for appen.

Introduksjon

Som sagt i del 2 av prosjektet, vil denne appen gi brukeren muligheten til å kjøpe skikort, ikke bak skranken i et skisenter, men hjemme i en applikasjon. Med en slik app vil kunden spare tid, samt også ha billettene sine praktisk plassert for videre bruk. Appen fungerer slik: 1. Logg inn, 2. kjøp billett, 3. skann QR-kode i automat eller i kasse, 4. få skikortet med din billett. Jeg har prøvd å lage et brukergrensesnitt som ser innbydende ut men som fortsatt er praktisk og lett å forstå. Jeg har også valgt å ha et bilde av himmelen med skyer som bakgrunnsbilde for de fleste sidene i appen, fordi det ikke forstyrrer så mye, men også ser fint ut og gir assosiasjoner av skibakken. Før jeg forklarer hvordan applikasjonen virker, må jeg si dette: For at denne app-ideen kan fungere, må skibakkene utvikle en automat som skanner QR-koden til kundenes billetter, for deretter å gi ut et skikort. Blir en slik automat utviklet, vil denne ideen fungere.

Appens funskjonalitet

Jeg bestemte meg for ikke å lime inn bilder fra appen inn i dette wordpress dokumentet. Derfor må du gå inn i marvel-prosjektet jeg linket på toppen av dokumentet, for å se på sidene jeg skriver om.

Ved åpning av appen møter man en enkel innloggingsside (her kan du trykke på brukernavn og passord for å se hvordan innloggingen vil fungere). Innlogging er nødvendig ved kjøp av gruppebilletter eller sesongkort; ved gruppebilletter, for eksempel en familiebillett, kan man ha hele familiens kjøp registrert på én bruker, og det vil da være lett å ta ut billettene. ved kjøp av sesongkort er det også viktig å ha en bruker siden det da vil sees i databasen til skisenteret hvem som har sesongkort, samt det vil være lett for brukeren å få et nytt kort hvis det gamle er mistet. Når man har logget inn, eller registrert seg som ny bruker, blir man møtt med hovedmenyen. Her har man fire valg: Kjøp billetter, mine billetter, skisentere og åpningstider, og kundeservice. Her presenteres de fire viktigste funksjonene til applikasjonen. Under hovedmenyen har jeg designet undersidene ”Kjøp billetter” og ”Mine billetter”, så vi går dit. Hvis man vil kjøpe en ny billett, om det skulle være dagskort eller sesongkort, trykker man på ”Kjøp billetter”. Man blir her møtt med to menyvalg: Single billetter og gruppebilletter. Under menyvalgene ligger de forskjellige billettypene man kan kjøpe. Etter man har valgt én av de, for eksempel dagsbillett, kommer man til bestillingssiden. Her skal man velge skisenter og startdato til billetten. Etter du har valgt hvor og når billetten gjelder trykker man på ”Kjøp din billett” får å kjøpe billetten. Når billetten er kjøpt vises den slikt:

Siden viser når billetten utgår, med både dager, timer, minutter og sekunder (tenk RuterBillett appen)Her må du trykke på ”QR-knappen” for å kunne skanne QR-koden. Når den blir skannet, i kassa eller av en automat, får du ditt skikort som gjelder for den biletten du kjøpte. Vil du se på billetter du har kjøpt før, men som er utgått, trykker du på menyvalget som sier ”utgåtte billetter”. Her er en oversikt over tidligere kjøpte billetter, hvor du kan kjøpe en type billett du har kjøpt før, på nytt.

Leave a Reply

