App-design og brukervennlighet, del 1

Navn: YouTube

Utviklere: Steve Chan, Chad Hurley, Jawed Karim; ble utviklet februar 2005 og kjøpt opp av Google i november 2006.

Antall brukere: Over en milliard brukere, men ukjent hvor mange som bruker mobil-appen

Steve Chan, Chad Hurley og Jawed Karim, som senere skulle bli grunnleggerne av YouTube, jobbet alle i PayPal. PayPal, Tidligere x.com, var i 2002 mye mindre enn det er i dag. På grunn av interne strider, blant annet om CEO posisjonen i selskapet, slet PayPal økonomisk. Derfor bimagele mange i PayPal svært glade da eBay kjøpte selskapet høsten 2002. Investeringen, som kostet eBay 1,5 milliarder amerikanske dollar, gjorde at Steve Chan, Chad Hurley og Jawed Karim fikk pengene de tre trengte til å starte opp på ny med et nytt selskap; YouTube. Selskapet startet sin beta-periode i mai 2005, og har senere vokst til å være en av de mest besøkte nettsidene i verden. Nå har YouTube over en milliard unike brukere, og hver dag ser vi over hundre millioner timer på YouTube til sammen. Prinsippet til YouTube er enkelt: nettsiden og applikasjonen gir alle muligheten til å skape og dele innhold i form av videoer på nettet, så lenge du har tilgang til Internett og kamera.

Youtube er nå en av de mest brukte appene på markedet. YouTube appen for iPhone ble lansert i 2007. Kort tid senere ble den bygd inn i operativsystemet Android også.

Appens funksjonalitet (å se på videoer) er noe man oppfatter med en gang man åpner den.

image

Det første man møter på er en startside, noe som blir tydelig vist frem ved hjelp av både teksten og ikonet øverst til venstre. Her blir det vist fram videoer som du kan se på, og på denne måten fanger appen oppmerksomheten din med en gang. Noe som er viktig å merke seg er at man ikke trenger å logge inn / registrere bruker for å kunne se på videoene, noe som er veldig positivt. På denne måten trengs det veldig få trykk/steg for å komme i gang.
image

For å se på en video er det bare å trykke på den store og tydelige “thumbnail”-en (forsidebilde til videoen) til den tilhørende videoen, eller på teksten under. Til høyre for tittelen på videoen er det en meny-knapp, og på bildet ovenfor kan du se hvordan det ser ut om man trykker på den. Her kan man f.eks. legge videoen til i “Se senere” eller dele den med andre.

image

image

Noe som YouTube virkelig får til er videoavspilleren sin. Dette er hva som kommer opp på skjermen når man trykker på en video. Man skjønner lett hva de forskjellige knappene gjør, og deres posisjon på skjermen føles naturlig. Øverst i høyre hjørne finner man funksjoner man ikke bruker alt for ofte, mens i midten av skjermen finner man funksjoner man har bruk for nesten hele tiden. Knappene er som regel synlige.
Av og til kan det være vanskelig å se knappene hvis videoen du ser på inneholder farger som matcher fargen til knappene. Men grunnet den gunstige og konsistente plasseringen av knappene er dette sjeldent et problem for brukeren.

På midten av skjermen kan vi gjenkjenne symboler de fleste har sett før på kontrollen til en TV eller en DVD-spiller. Dette er et smart valg av symboler av YouTube. Å bruke eldre godt kjente symboler er med på å lage en enkel og problemfri brukeropplevelse. Nederst på videoavspilleren kan man se en progresjonsbar som viser deg hvor i videoen du befinner deg.

image

Hvis man snur telefonen 90 grader vertikalt vil hele skjermen endre seg. Da blir videoavspilleren mindre, noe som frigjør store mengder med plass på skjermen. Plassen som blir frigjort blir brukt til å vise annen nyttig informasjon. Det første og viktigste kommer øverst, nemlig en kort beskrivelse til videoen og hvilken YouTube-kanal som har lagt den ut. Deretter gir appen deg muligheten til å “like”, “dislike” eller kommentere videoen. Den som legger ut videoen har muligheten til å deaktivere disse funksjonene.

Det siste som vises er forslag til andre videoer relatert til videoen du ser på. Det er en flott funksjon hvis du ønsker å se flere videoer om emnet du ser på. Dette er også en god måte for YouTube å forlenge tiden du bruker på å se på videoer i tjenesten deres.

image

Den siste funksjonen som er en del av YouTubes brukervennlige design er det minimerte videoavspillingsvinduet. Denne funksjonen gir deg muligheten til å se på en video,  samtidig som du søker deg fram til neste video. Videoen du ser på blir minimert til et lite rektangel nederst i høyre hjørne på skjermen. Dette er en funksjon jeg bruker hele tiden. Den gir meg muligheten til å finne andre videoer relatert til det jeg allerede ser på, og minsker tiden jeg ellers ville ha brukt på dette betraktelig. Slike funksjoner er veldig viktig for å oppnå en vennlig og uanstrengende brukeropplevelse.

Alle disse funksjonene kombinert sammen er det som skaper det bra brukervennlige designet som er appen YouTube.

Appen har generelt et enkelt, simpelt og enhetlig design. Den er veldig fleksibel og gir en god brukeropplevelse samme hvilken enhet du bruker. Teksten er som oftest lett å lese. Den bruker riktig farge på teksten i forhold til bakgrunnen, og skriftstørrelsen er stor nok til å være lett leselig men samtidig ikke ta for mye plass. Teksten øverst i venstre hjørne og ikonene i navigasjonsbaren gjør det veldig enkelt å forstå hvor man befinner seg i appen. Strukturen og utseendet av appen holder seg likt og gjenkjennbart i gjennom hele brukeropplevelsen. Dette gjør at det er lett å skjønne hvordan man navigerer seg, og at man ikke glemmer hvordan appen brukes. Det kreves få steg for å komme frem til der man ønsker, og man får alltid rask respons. Navigasjonsbaren er alltid tilgjengelig (om den er skjult er det bare å sveipe nedover), og fargebruken er enkel og gjør det lettere å skille mellom “delene” av appen.

Appen YouTube er noe vi på gruppa bruker på en daglig basis. Den har en brukeropplevelse som er både simpel og elegant, og vi synes derfor at den er enkel å forstå og fantastisk å bruke. Vi gir denne appen et terningkast 6 av 6.

 

Kilder:
https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html
https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s